Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) Genel Müdürü Rafael Grossi, İranlı yetkililerle nükleer denetimlere ilişkin ilk görüşmeleri başlattı. Bu gelişme, İran'ın nükleer programı konusunda sürekli artan gerilimler arasında zenginleştirme faaliyetlerini genişletmesiyle ortaya çıktı.
IAEA, 2015 nükleer anlaşmasının belirlediği sınırlamaları aşan İran'ın uranyum zenginleştirme seviyeleri hakkında doğrulama önlemlerinin eksik olduğunu bildirdi. Her iki tarafın, İran'ın uluslararası hukukun gerekliliklerine bağlılığını açıklığa kavuşturmak amacıyla daha fazla diyalog kurması bekleniyor.
Bu görüşmenin stratejik önemi, Orta Doğu'daki daha geniş jeopolitik manzarayı etkileme potansiyelinden kaynaklanmaktadır. Başarılı bir müzakere, gerginliklerin azalmasına ve nükleer anlaşmaya geri dönüşe yol açabilir.
Operasyonel açıdan, IAEA'nın kapsamlı denetimler gerçekleştirme yeteneği, İran'ın nükleer faaliyetlerini doğrulamak için çok önemlidir. Ajans durumu yakından izliyor ve daha fazla gelişme, İran'ın denetim protokolleri ile tam anlamıyla iş birliği yapma isteğine bağlı olacaktır. IAEA'nın gerekliliklerine uyum, Tahran'a uygulanan mevcut yaptırımların yeniden değerlendirilmesine yol açabilir.
İlerleyen süreçte, bu görüşmelerin sonuçları, bölgesel istikrar ve nükleer yayılmanın önlenmesi çabaları üzerinde kalıcı etkiler yaratabilir. İran iş birliği yapmamaya devam ederse, yeni yaptırımları tetikleyebilir ve ülkeyi uluslararası olarak daha da izole edebilir, bu da zaten hassas olan bir bölgede gerilimlerin artmasına neden olabilir.




